Sabtu, 03 Juli 2010


Kenyataan KPN Ada Benarnya

Saya tidak menyokong mana-mana kenyataan tetapi saya agak sependapat dengan KPN supaya ibubapa yang didapati cuai membiarkan anak-anak mereka 'bersendirian' didakwa kerana kes-kes seumpama ini bukan kali pertama berlaku . Kenyataan seperti ini juga pernah dibuat sebelum ini tetapi masih belum memberi apa-apa kesan. Kita bukan sahaja bimbang anak diculik dan dirogol , mungkin anak akan dilanggar kereta , lemas dalam parit air dan sebagainya.
Walaupun agak tidak beradab jika dari sudut dakwah dan politik tetapi dari segi hukum kemanusiaan dan ilmu balaghah patut dibuat kenyataan seberapa segera supaya dalam keadaan masyarakat sedang membuka mata supaya lebih buka mata. Mungkin itu sekadar amaran dan masih ada pertimbangan .
Jangan lagi biarkan anak-anak di mana sahaja hatta di kawasan halaman rumah sendiri . Jangan biarkan anak-anak bersendirian . Lihatlah di kampung-kampung , mentaliti ibubapa terlalu rendah .Ini juga boleh disifatkan sebagai kezaliman ibubapa yang tidak bertanggungjawab. Masih ramai lagi manusia-manusia yang bergelar ibubapa di luar sana membiarkan anak-anak mereka 'bersendirian' . Sampai ke tahap mana untuk menyedarkan ibubapa . 
Masih belum cukup lagikah dengan kes-kes yang seumpama telah berlaku sebelum ini . Itu tidak termasuk yang hilang dan tidak tahu entah di mana. Sekalipun penjenayah yang kita geram dan caci itu akan ditangkap tetapi akan lahir ramai lagi penjenayah yang seumpamanya . Apa yang boleh kita buat dan harap dalam sebuah negara sekuler seperti Malaysia jika kita sendiri sebagai ibubapa tidak bertindak . Paling baik dalam pilihanraya sebagai rakyat . Mungkin ucapan KPN itu sekadar amaran dan masih ada pertimbangan ..
Walaupun kita cuba nasihat dan salahkan pihak kerajaan beberapa kali tapi apa hasilnya . Selagi lidah kita namanya PAS , jangan nak harap perubahan , bayang-bayang pun tidak ada . Selagi hukum AlLah tidak tertegak selagi itulah jenayah terus berleluasa . Jadi jangan kita terpengaruh dengan media massa kerajaan yang hanya mengambil sebahagian kenyataan lalu kita membuat ulasan sedangkan kita juga diperlaku dengan cara yang sama.

Tidak ada komentar: